postheadericon Wpływ śpiewu na rozwój mowy.

Śpiewanie łączy ludzi. Już samo słuchanie śpiewanych tekstów, osłuchiwanie się (percepcja) jest procesem utrwalającym ślad pamięciowy śpiewanej pieśni – ekspresji słownej. Śpiewanie korzystnie wpływa m.in. na rozwój słuchu zarówno ogólnego, muzykalnego, jak i fonemowego. Podczas słuchania śpiewu następuje rozwój pamięci oraz wyobraźni słuchowej. Śpiewanie sprzyja ukształtowaniu mechanizmu płynnego i skoordynowanego wypowiadania się, gdyż zarówno w śpiewaniu, jak i w mówieniu uczestniczą te same narządy mowne. Nawet osoby jąkające się w śpiewie nie jąkają się, a następnie płynnie wypowiadają teksty uprzednio śpiewane (czyli od śpiewu do płynnego mówienia). To dobrodziejstwo, które oddziałuje korzystnie na koordynację ruchów mięśni oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnych. Śpiewanie sprzyja doskonaleniu funkcji głosotwórczej, pogłębieniu rozmachu oddechowego i wydłużeniu fazy wydechowej. Czynność śpiewania sprzyja niwelowaniu lub pomniejszaniu (łagodzeniu) napięć (skurczów) w mięśniach narządów mowy. Śpiewanie z punktu widzenia logopedycznego korzystnie wpływa na rozwój mowy dziecka. Czynność ta jest preferowana przez dzieci, każde dziecko uwielbia śpiewanie (intonuje w każdej sytuacji), które jest swoistą formą jego wypowiedzi. Śpiew w życiu dziecka przedszkolnego jest czynnością dominującą („przedszkolni śpiewacy”, „rozśpiewani przedszkolacy”). Zwykle w trzecim roku życia zaczyna ono śpiewać własne piosenki (twórczość muzyczna), niemniej należy zachęcać je i do naśladowania śpiewu innych.
Wspólne śpiewanie/zaśpiewanie stanowi ważny element systemu relaksowego i śpiewoterapii (melodioterapii). Fenomen śpiewoterapii polega na tym, że jest najlepszym antidotum na niepłynność mówienia/wypowiadania się, poprawia dykcję (pomaga w jej utrzymaniu), ustawia głos na odpowiednim poziomie, rozluźnia napięcia mięśni płaskich. Kto często śpiewa, ten nie ma trudności w płynnym, śpiewnym, patetycznym wysławianiu się.
Tekst śpiewany bliski jest tekstowi mówionemu i w podobny sposób przekazuje ekspresję słowną (mowną), np. „Krakowiaczek ci ja, wiem, że czas przemija” albo „Krakowiaczek jeden miał koników siedem, pojechał na wojnę, został mu się jeden”. Śpiew/śpiewanie towarzyszy człowiekowi przez całe życie (od dzidziusia do dziadziusia) i jest elementem edukacji na całym świecie. Oprócz funkcji dydaktycznej, modlitewnej, rozrywkowej, relaksowej spełnia także funkcję terapeutyczną, rewalidacyjną i kompensacyjną.
Śpiewanie przecież jest przyjemnością. Nadchodzi czas kolędowania jest to dobra okazja do rodzinnego kolędowania i zachęta do śpiewania także innych piosenek przez cały rok.

Opracowała Katarzyna Łosiewicz

Skomentuj

Musisz się zalogować by dodać komentarz.

Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?    Cyberbezpieczeństwo AKCEPTUJĘ