postheadericon Wpływ śpiewu na rozwój mowy.

Śpiewanie łączy ludzi. Już samo słuchanie śpiewanych tekstów, osłuchiwanie się (percepcja) jest procesem utrwalającym ślad pamięciowy śpiewanej pieśni – ekspresji słownej. Śpiewanie korzystnie wpływa m.in. na rozwój słuchu zarówno ogólnego, muzykalnego, jak i fonemowego. Podczas słuchania śpiewu następuje rozwój pamięci oraz wyobraźni słuchowej. Śpiewanie sprzyja ukształtowaniu mechanizmu płynnego i skoordynowanego wypowiadania się, gdyż zarówno w śpiewaniu, jak i w mówieniu uczestniczą te same narządy mowne. Nawet osoby jąkające się w śpiewie nie jąkają się, a następnie płynnie wypowiadają teksty uprzednio śpiewane (czyli od śpiewu do płynnego mówienia). To dobrodziejstwo, które oddziałuje korzystnie na koordynację ruchów mięśni oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnych. Śpiewanie sprzyja doskonaleniu funkcji głosotwórczej, pogłębieniu rozmachu oddechowego i wydłużeniu fazy wydechowej. Czynność śpiewania sprzyja niwelowaniu lub pomniejszaniu (łagodzeniu) napięć (skurczów) w mięśniach narządów mowy. Śpiewanie z punktu widzenia logopedycznego korzystnie wpływa na rozwój mowy dziecka. Czynność ta jest preferowana przez dzieci, każde dziecko uwielbia śpiewanie (intonuje w każdej sytuacji), które jest swoistą formą jego wypowiedzi. Śpiew w życiu dziecka przedszkolnego jest czynnością dominującą („przedszkolni śpiewacy”, „rozśpiewani przedszkolacy”). Zwykle w trzecim roku życia zaczyna ono śpiewać własne piosenki (twórczość muzyczna), niemniej należy zachęcać je i do naśladowania śpiewu innych.
Wspólne śpiewanie/zaśpiewanie stanowi ważny element systemu relaksowego i śpiewoterapii (melodioterapii). Fenomen śpiewoterapii polega na tym, że jest najlepszym antidotum na niepłynność mówienia/wypowiadania się, poprawia dykcję (pomaga w jej utrzymaniu), ustawia głos na odpowiednim poziomie, rozluźnia napięcia mięśni płaskich. Kto często śpiewa, ten nie ma trudności w płynnym, śpiewnym, patetycznym wysławianiu się.
Tekst śpiewany bliski jest tekstowi mówionemu i w podobny sposób przekazuje ekspresję słowną (mowną), np. „Krakowiaczek ci ja, wiem, że czas przemija” albo „Krakowiaczek jeden miał koników siedem, pojechał na wojnę, został mu się jeden”. Śpiew/śpiewanie towarzyszy człowiekowi przez całe życie (od dzidziusia do dziadziusia) i jest elementem edukacji na całym świecie. Oprócz funkcji dydaktycznej, modlitewnej, rozrywkowej, relaksowej spełnia także funkcję terapeutyczną, rewalidacyjną i kompensacyjną.
Śpiewanie przecież jest przyjemnością. Nadchodzi czas kolędowania jest to dobra okazja do rodzinnego kolędowania i zachęta do śpiewania także innych piosenek przez cały rok.

Opracowała Katarzyna Łosiewicz

Skomentuj

Musisz się zalogować by dodać komentarz.

BIP
Kalendarz
Luty 2017
P W Ś C P S N
« Lis   Mar »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  
Login