postheadericon Rola wyrazów dźwiękonaśladowczych.

ROLA WYRAZÓW DŹWIĘKONAŚLADOWCZYCH W ROZWIJANIU MOWY DZIECKA 3,4- LETNIEGO.

Wyrazy dźwiękonaśladowcze – onomatopeje w sposób naturalny potrafią wyrazić otaczające nas zjawiska dźwiękowe. Poprzez swoją naturalność umożliwiają dziecku w prosty sposób porozumiewanie się z otoczeniem i stanowią pewien etap rozwoju jego werbalnych kontaktów z innymi ludźmi. Są pierwszymi, naturalnymi słowami dziecka, powiązanymi z określonym znaczeniem. Mowa małego dziecka jest sama w sobie zjawiskiem wspaniałym. Dziecko wsłuchuje się w dźwięki otaczającego je świata i próbuje je naśladować. Są to zarówno głosy zwierząt, ptaków, sprzętów mechanicznych (klakson samochodu, dzwonek telefonu, warkot odkurzacza, stukanie klocków, pocieranie ręką po papierze itp.), jak i głosy ludzi rozmawiających między sobą lub przemawiających bezpośrednio do dziecka. Z tych dwóch rodzajów dźwięków powstają wyrazy dźwiękonaśladowcze. Pojawiają się one w mowie każdego dziecka pod koniec pierwszego i na początku drugiego roku życia. Z jednej strony są one łatwiejsze do wymówienia od wyrazów używanych w mowie potocznej (np. „muuu” -„krowa”), a z drugiej oddają więź emocjonalną z otaczającym dziecko światem.Wyrazy dźwiękonaśladowcze pomagają w osiągnięciu umiejętności słuchania i uczą skupiania uwagi. Im bardziej są znane, bliskie dziecku, tym lepiej są słyszane, identyfikowane i przyswajane. Stanowią okazję do ciekawej zabawy językowej. Podczas zabaw warto używać takich onomatopei, które nauczą dziecko różnicowania głosek opozycyjnych, przykładowo:

·        dźwięcznych i bezdźwięcznych: puk, puk, buch; sss…(ciche i lekkie syczenie węza)- bzz…(głos osy głośny i mocny)

·        twardych i zmiękczonych: pyk , pyk (stukot) – pik, pik (bicie serca); hop, hop (podskoki) – hip, hip (okrzyk radości); pif – paf; bim – bam – bom; tik – tak;

·        ustnych i nosowych: muuu… (krowa) – puk, puk (pukanie); meee… (koza) – beee… (baran);

·        syczących i szumiących: cyk, cyk (zegarek) – czcz, czcz (jazda pociągu);

·        przedniojęzykowych i tylnojęzykowych: tutu… (auto) – kuku (kukułka); tap, tap (piłka) – kap, kap (woda).

Drodzy rodzice zachęcam was do wspólnej zabawy rozwijającej mowę waszej pociechy.

                                                            Opracowała : Katarzyna Łosiewicz

Skomentuj

Musisz się zalogować by dodać komentarz.

BIP
Kalendarz
Listopad 2016
P W Ś C P S N
« Wrz   Lut »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Login